– Når myndighetene stiller tøffe miljøkrav, så fremmer det en grønnere utvikling i vår bransje, sier administrerende direktør i Torghatten Nord AS, Marius Hansen. Foto: Torghatten
Torghatten Nord AS rigger seg for fremtiden og har ingenting imot grønt temposkifte.
Av Edd Meby
– Vi ivrer etter det grønne skiftet. Samtidig må vi være konkurransedyktige og levere det myndighetene etterspør. Kreves det el-ferger så leverer vi el-ferger. Kreves det ikke, så leverer vi kostnadseffektive tilbud på tradisjonelle ferger, sier administrerende direktør i Torghatten Nord AS, Marius Hansen.
Liker tøffe krav
Det er ikke uten grunn han løfter frem fergesambandet Bodø-Moskenes som et fremtidsrettet prosjekt, som er akkurat det selskapet ser etter og fremtiden krever. De to nye fergene som er under bygging skal nemlig drives på hydrogen.
– Der var myndighetene tøffe nok til å kreve at de to nye fergene skal driftes med hydrogen. Da er resten opp til oss. Slike krav fremmer en grønnere utvikling. Slike krav angir både retning og tempo, og det mener vi er svært viktig for å nå de målene for reduserte utslipp som er satt. Hydrogenfergene kommer til å redusere det årlige utslippet med det som tilsvarer utslipp fra 13.000 dieselbiler.
Nybrottsarbeid
Fergene over Vestfjorden er et prestisjeprosjekt, der Torghatten Nord har strukket seg langt for å bruke bare norske leverandører. De to fergene bygges på Myklebust verft i Gursken på vestlandet.
– Disse fergene vekker internasjonal oppsikt, og vi er veldig stolte over å få lov å ta dette prosjektet i mål. Det vi holder på med nå er nybrottsarbeid, så selv om vi forsøker å fremskynde ferdigstillelsen tør jeg ikke love mer enn at fergene skal være i drift i løpet av 2026, sier Hansen.
Fra luft til sjø
Marius Hansen har vært administrerende direktør i Torghatten Nord siden mars 2024. Han kom fra jobben som toppsjef i Avincis Aviation Norden. 40-åringen kommer fra Lavangen i Troms, er utdannet markedsøkonom fra Handelshøyskolen BI og har de siste syv årene vært administrerende direktør i Avincis Aviation Norden. Avincis drifter luftambulansen i Norge og Sverige, så Hansen har gått fra lufttransport til sjøtransport.
Flaskehals
Mens fremtiden er grønn, er hverdagen preget av andre utfordringer. Sommeren 2024 har Torghatten fått kritikk for lang ventetid og avganger har blitt innstilt på grunn av mannskapsmangel.
– Den kritikken er forståelig, men vi leverer i henhold til de kontraktene vi har, og noen ganger mer enn avtalt. Rekruttering til maritim sektor er en av våre største utfordringer og noe som både vi i næringen og myndighetene må ta tak i. Det er jo ikke vi som utdanner sjøfolk, men vi må samtidig forsøke å legge bedre til rette for å trekke til oss flere nye ansatte, mener Hansen.
Ny turnusordning
Hadde det ikke vært for at mange pensjonerte sjøfolk trår til som sommervikarer, hadde det stått enda verre til. Vikarbyråer brukes, men helst vil selskapene fikse dette selv. Sjømannsskatt også for fergemannskap vil gjøre jobben mer attraktiv. Hansen mener det må jobbes enda bedre for å få flere lærlinger, og har tro på at nye turnusordninger kan være en vei å gå.
– Vi har testet dette ut, og ser at vi får god effekt. Sjøfolk verdsetter fritid, ikke bare lønn, sier Hansen – og gir et eksempel:
– Vi fikk faktisk null søkere da vi lyste ut jobber på et av våre samband. Så la vi om turnusen og fikk 70 søkere. Dette vil vi nok gjøre mer av.
43 fergesamband
Torghatten AS er en stor aktør i den norske transportnæringen, og Torghatten Nord er en viktig del av hverdagen for folk langs kysten i Nord-Norge. Torghatten opererer 43 fergesamband og 15 hurtigbåtsamband. Totalt står rundt 1250 ansatte for en årlig omsetning på om lag tre milliarder kroner. Selskapet har kontorer i Brønnøysund, Trondheim, Horten, Tromsø, Stokmarknes og Os. De største oppdragsgiverne er Statens Vegvesen og fylkeskommuner gjennom anbuds- og rammeavtaler. Torghatten eies av selskapet Nordic Ferry Infrastructure, som er eid av EQT Infrastructure og Nysnø Klimainvesteringer.
Satte rekord i 2023
2023 ble et spesielt år for Torghatten Nord AS. For første gang passerte selskapet en omsetning på to milliarder kroner, og endte på 2,2 milliarder og et driftsresultat på 352 millioner kroner – som er det nest beste selskapet har prestert. Det er Marius Hansen tilfreds med:
– Det ble et bra år. Vi drifter sikkert, nøkternt og forsvarlig, og samtidig er det alltid rom for forbedringer. Hver dag jakter vi på de små prosentene som til sammen kan utgjøre store beløp i et regnskap, men uansett; for oss og for folk langs kysten – det aller viktigste er at ferga går når den skal.