VEGG I VEGG: På industriområdet Klubben på Grasmyr på Senja ligger SalMar’s lakseslakteri “Innovanor” og Bewi’s emballasjefabrikk vegg i vegg. Samlokaliseringen er basert på at BEWI skal produsere EPS-kasser til slakteriet. Til høyre ses Bewi’s fabrikk på 3.500 kvm. Foto: Rune Ottarsen
BEWI’s nye fabrikk for fiskekasser ligger vegg i vegg med SalMars nye lakseslakteri og foredlingsanlegg på Senja. Mer kortreist kan ikke leveranser bli.
Av – Jonas Ellingsen
Samlokaliseringen gir en meget effektiv logistikk. Emballasjen fra Bewi sendes bokstavelig talt rett gjennom veggen og inn til Salmars lakseslakteri Innovanor. Her blir fisken så pakket i EPS-kasser med lokk før den sendes videre ut til markedene.
– Dette er både effektivt, økonomisk og miljøvennlig, sier leder for markedskommunikasjon i Bewi, Eskil Wahl. I tillegg til fordelene ved et kortreist produkt som leveres “just in time”, altså akkurat når Salmar trenger det, fremhever han kassenes lette vekt.
– Siden EPS-kasser er 98 prosent luft sparer man store transportkostnader, sier Wahl.
Samarbeid
Frøya-selskapet Bewi er en ledende europeisk produsent, distributør og selger av emballasje og isolasjonsløsninger – og en av de største produsentene av ekspandert Polystyren (EPS) i Europa. Ekspandert Polystyren (EPS) lages av petroleum og 98 prosent luft. I det daglige kjenner vi materialet først og fremst fra emballering av hvite- og brunevarer, men også fiskekasser.
Bak etableringen på Senja ligger en langsiktig samarbeidsavtale med SalMar.
– SalMar er hovedkunden vår og har klar førsteprioritet. På sikt er planen også å kunne levere emballasje til fiskeindustri og oppdrettsnæringen på Senja, forteller Eskil Wahl.
Vannkvalitet
I følge markedsdirektøren i Bewi har den full-integrerte fabrikken solid produksjonskapasitet. Hele produksjonskjeden er helautomatisert, der alt av maskiner og ventiler styres av trykkluft. Råstoffet hentes med bil fra leverandør i Finland. Ved å tilsette damp til råstoffet fremstilles kulene som kjennetegner EPS-materialet.
Flytende naturgass er energikilden som får vannet til å koke og skape damp. Selv om prinsippene for produksjon med dampanlegg er enkle, er det detaljene som avgjør om produktet blir bra. Fravær av oksygen og urenheter i vannet er avgjørende for resultatet.
– Vannet må også ha korrekt temperatur og PH-verdi. Vi har et eget vannbehandlingsanlegg for rensing, måling og tilsetning av kjemikalier, sier Wahl.
Leder fabrikken
Allerede i februar 2021 var Morten Bondestad på plass som driftsleder for Bewi’s fabrikk på Senja. Han har fulgt opp fremdriften frem til anlegget ble ferdigstilt i september i fjor. Bondestad er utdannet automasjonsingeniør og har fagbrev som motormann. Han kom fra jobb som vedlikeholdsingeniør hos ferrosilisiumprodusenten Finnfjord AS, der han har arbeidet siden 2014.
Med oppvekst på en gård fem kilometer unna ble både praktisk sans og interessen for mekanikk etablert. – Å få være med på å starte opp en ny fabrikk fra grunnen av har vært utrolig spennende, sier Bondestad.
———————————————————————————————————-
FAKTA BEWI:
BEWi Produkter AS feiret 40-årsjubileum i 2020. Fra hovedkontoret i Hamarvik på Frøya ledes produksjon av EPS emballasje, isolasjonsprodukter til byggeindustrien samt produksjon av formstøpte plastprodukter.
Familien Bekken begynte å produsere fiskekasser i EPS for de lokale laksefiskerne på øya Frøya i 1980. I dag produserer selskapet mer enn 10 millioner fiskekasser hvert år, i tillegg til EPS-emballasje for mat, legemidler, e-handel, bilkomponenter, varmeisolasjon for byggebransjen, råmateriale EPS-perler og mye mer. I tillegg leveres sjømatemballasje til fiskerinæringen i hele verden.
Veksten i utlandet startet i 2006 ved å gå inn på det svenske markedet. Siden den gang har det vært mange oppkjøp og en strategisk fusjon, som har forvandlet selskapet til en av de ledende produsentene av utvidbart polystyren (EPS) i Europa. Selskapet har 38 produksjonsanlegg i Norge, Danmark, Sverige, Finland, Nederland, Portugal, England og har ca. 1400 ansatte.
Bewi er notert på Oslo børs. Selskapet kunngjorde i fjor høst at det har mål om å tilnærmet doble omsetningen og mer enn å doble EBITDA innen 2026. Av dette målet vil om lag en tredjedel være organisk og to tredjedeler gjennom oppkjøp, ifølge selskapet.