I dag går det nesten én million tonn kombigods pr. år på Nordlandsbanen. Foto: Ace Green
Nå er målet seks godstog i døgnet på Nordlandsbanen.
Av Edd Meby
2017: Det er krise for transport av gods på jernbane.
På Nordlandsbanen går det to tog i hver retning pr. dag.
2022: Godsmengden mellom Bodø og Trondheim er doblet og det går daglig fire tog i hver retning. Det går nesten én million tonn kombigods pr. år på Nordlandsbanen. Kjempesuksess. Hva skjedde?
Laks
– Laks, forklarer Kristin Frodahl Rognerud og Reidar Ryssdal i prosjektet ACE Green.
– Oppdrettsselskapet Nova Sea bestemte seg for å være med på et prosjekt for å øke godstransporten på Nordlandsbanen. Sammen med transportbedriftene ASKO og Meyership tok disse tre teten i prosjektet.
Kortversjonen: Laks gikk på tog sørover mot markedene, og nordover kom det frukt og grønt til forbrukerne i Nordland. Gods begge veier er nøkkelen til lønnsomhet.
Suksess
ACE Green har bidratt til å skape suksessen på Nordlandsbanen. Navnet er forkortelse for «Arctic Central European Green Corridor» med offentlige og private aktører i forpliktende samarbeid fra Tromsø i nord til Kongsvinger i sør. Nå går diskusjonen om tog nummer 5. Det krever investeringer, først og fremst flere krysningsspor, men også et moderne signalsystem (ERTMS) som bedrer sikkerheten og vil gi plass til flere tog på sporet. Bane Nor planlegger nå ett nytt langt kryssingsspor på Saltfjellet. Med dette og ERTMS i drift vil det i fremtiden daglig kunne gå seks tog i hver retning på Nordlandsbanen.
Lokomotivkunder
Nova Sea gikk foran, men senere har store selskaper som Salmar, Cermaq og Salten Aqua også flyttet laks fra bil til bane. ASKO gikk foran i frakt av dagligvarer nordover og har fått med seg store vareeiere. ASKO har også gått i bresjen for å etablere Nord-Norge-linjen, en nullutslipps godsrute sjøveien mellom Bodø og Tromsø, i forlengelse av Nordlandsbanen. Begrepet «lokomotivkunder» ble etablert. De som går foran og viser vei.
– Økningen på jernbane er både god næringspolitikk og god miljøpolitikk. Laksenæringen har ambisjoner om å doble sin produksjon de neste årene, men hvordan skal de få det til hvis det ikke finnes gode transportløsninger? Det vil ikke være bærekraftig å få dette til med en stor økning i antall trailere på E6, mener Ryssdal.
På grønn løper
I det store bildet handler ACE Green om hvordan Nordland skal knyttes nærmere til EUs ni transportkorridorer, slik at veien fra nordnorske markeder blir kortere og grønnere. Målet er en grensekryssende togtransport fra Nordland til Nederland. Skal man realisere denne grønne løperen for gods, kreves det både politisk og praktisk samarbeid og et smidigere byråkrati. Laks og sjømat fra Nord-Norge er driveren i denne utviklingen.
Lokal omstilling
Veksten på Nordlandsbanen skaper også grunnlag for utvikling og grønn omstilling for lokal transportnæring i Nordland. Det er selskapet Meyership fra Mo i Rana et meget godt eksempel på.
– Meyership fortjener skryt. De har vært på offensiven siden starten og har vært en pådriver i prosjektet. Selskapet har for eksempel i samspill med Nova Sea investert i to elektriske trekkvogner som i dag er satt inn i frakt av laks fra Lovund til Nordlandsbanen, forteller Reidar Ryssdal.
Det må investeres
Hvordan skal man så sørge for at veksten på godstransport på Nordlandsbanen fortsetter? Ryssdal og Frodahl Rognerud er ikke i tvil:
– Vi må ha bedre sporkapasitet. Det kan vi oppnå med to-tre nye krysningsspor på Nordlandsbanen. På Røkland ligger det allerede et langt kryssingsspor fra 2010 som kan tas i bruk når nytt signalsystem settes i drift. Får vi disse prosjektene finansiert og etablert, så er vi i stand til å øke antall tog hver vei fra fire til seks tog. Da vil vi passere én million tonn kombigods pr. dag.